Als je je enigszins in marketing voor zelfstandig ondernemers hebt verdiept, dan weet je dat het nodig is om een niche te kiezen. Als je een niche kiest stop je met het je op ‘iedereen’ te richten, en je kiest een afgebakende klantenkring uit, met een bepaald type probleem of verlangen. Heel hoofdstuk 2 van mijn boek ‘Ondernemen met bezieling’ gaat over deze hoogst noodzakelijke stap.

Maar ook al weet je met je hoofd dat het nodig is om deze stap te  nemen, waarom kan het dan zo ontzettend moeilijk zijn? Waarom kan het soms jaren kosten om uiteindelijk de stap te nemen om je bedrijf helder te gaan profileren?

Kiezen = amputeren?

Veel mensen die worstelen met het kiezen van een niche, ervaren het kiezen van een niche als een bijna onmogelijke keuze. Alsof ze door het kiezen van een niche een deel van zichzelf amputeren.
Volgens mij heeft dit ‘niet kunnen kiezen’ te maken met een verwarring over de  wat je zou kunnen noemen de ‘binnenkant’ en ‘buitenkant’ van je bedrijf.

Binnenkant en buitenkant

De buitenkant is de heel concrete praktische vorm die je bedrijf aanneemt. Iemand kan bijvoorbeeld mensen met een burn-out helpen om te herstellen. Of iemand kan mensen die een baan en een opleiding combineren helpen om daadwerkelijk af te studeren. Of (dementerende) ouderen helpen bij een complexe levensgebeurtenis als een verhuizing. Professionals leren om in het openbaar te spreken. Enzovoorts. Zo’n helder afgebakende buitenkant zorgt ervoor dat jouw concrete nut in de wereld helder wordt.

Maar er is ook nog een andere kant aan een bedrijf, en dat is de binnenkant. Die binnenkant wordt gevormd door jouw talent, jouw bezieling, jouw kracht, jouw kwaliteit.
En die bezieling, die geheel eigen kwaliteit, stopt niet bij de grenzen van je bedrijf. Die is voelbaar in heel je leven. Als je met je kinderen speelt, als je in je koor zingt, als je op vakantie bent, als je kookt of de was opvouwt, als je op je meditatiekussen zit.
Je bedrijf is slechts een punt van de taart van je leven. Je bezieling komt tot uiting in alle punten van de taart, smeedt alle taartpunten van je leven als het ware aaneen.

Alleen bezieling…

Een bedrijf waarin alleen het ‘bezieling’-aspect aanwezig is, heeft veel potentieel, er is vibrerende energie en enthousiasme. Maar het kan ook ‘vaag’ overkomen. En als je niet uitkijkt, is het moeilijk om geld te verdienen met je werk – en dat is nu eenmaal een vitaal onderdeel van ondernemerschap. Het is makkelijk om uitgeput en gefrustreerd te raken. Je werk krijgt geen ‘body’ en je bedrijf stagneert.

Of alleen buitenkant…

Een bedrijf waarin vooral het ‘buitenkant’-aspect aanwezig is, heeft een voorsprong als het gaat om geld verdienen en een plek veroveren in de wereld. Maar uiteindelijk mist het die sprankeling, die bijzondere aantrekkingskracht en die inhoud die bezieling geeft.

Precies op het kruispunt

Het allermooist is, als je bedrijf zich precies op het kruispunt bevindt van bezieling en buitenkant, van inhoud en vorm. Bezieling is nodig om je bedrijf te laten vibreren, om ‘jou’ helemaal aanwezig te laten zijn in je werk, om echt van hart tot hart contact te hebben met je klanten. De buitenkant is nodig om een concrete aardse plek te hebben waar je ook daadwerkelijk nodig bent, waar je je talent concreet tot uiting kunt brengen en waar je wezenlijk dienstbaar kunt zijn.

Bang zijn dat je bezieling geamputeerd wordt door het kiezen van een niche hoeft dus niet. Je bezieling is onbegrensd. Je kunt er soms wel het contact mee verliezen, maar dat kan ook altijd teruggevonden worden.

Maar onvoldoende ‘vorm’ in de concrete wereld maakt het wel lastig om die inhoudelijke bezieling daadwerkelijk zijn plek te laten vinden. Denk aan een wijnvat: zonder de begrensde concrete vorm van het vat zou de wijn op de grond stromen en ondrinkbaar zijn.

Vorm en inhoud

Vorm en inhoud hebben elkaar nodig. Zonder niche, dus zonder concrete en afgebakende vorm van je bedrijf kan jouw inhoudelijke gedrevenheid maar moeizaam een plek vinden in de wereld. En zonder bezieling blijft je bedrijf een lege, oninspirerende huls.
Om het positief te formuleren: door een heldere afgebakende niche te kiezen kan je bezieling pas echt tot uiting komen. En door je bezieling krijgt je bedrijf kleur, diepgang en wezenlijke betekenis.

hartelijke groet!

Simone

 

Verantwoording foto: www.flickr.com, fotograaf no_typographic_man

Pin It on Pinterest

Share This