Een goede match…

Blog

Als je een eigen praktijk hebt, is het broodnodig om focus te kiezen. Als je dat niet doet, en je je op iedereen richt, moet je noodzakelijkerwijs vaag en algemeen blijven. Dat doet je aantrekkingskracht geen goed. Een vage en algemene boodschap komt diffuus over, en de kans is minder groot dat mensen voor jou kiezen als coach of therapeut.

Je zou je af kunnen vragen, met een knip-oog naar de datingmarkt: ‘stel je voor dat jouw praktijk single is, hoe makkelijk is het dan voor jouw vrienden en kennissen om een blind date te organiseren die een succes wordt’? Hoe groot is de kans op een geslaagde match?’

Jezelf duidelijk profileren werkt twee kanten op: aan de ene kant kan je potentiële klant zich veel beter gaan herkennen in de beschrijving van jouw diensten. Hij of zij kan voelen: heee, dit is iemand die mij verder kan helpen, iemand die zich werkelijk heeft gespecialiseerd in datgene waar ik mee zit. Maar ook: iemand die mijn taal spreekt, iemand waarbij ik me vertrouwd voel.

De andere kant, en die wordt vaak wat minder belicht, is dat jijzelf ook steeds beter uit de verf gaat komen, en steeds meer dat kunt gaan doen wat echt bij je past en waar je als vanzelf goed in bent. Als jij je helder profileert, komen de cliënten waar je eigenlijk niet zo goed mee uit de voeten kunt, en die je energie en zelfvertrouwen wegslurpen niet zo snel meer op je pad.  Degenen met wie het werken een plezier is, voor wie je met relatief gemak veel kunt betekenen, nodig je uit door je uitstraling en je teksten.

Zo snijdt het mes aan twee kanten: de écht passende klant kan gemakkelijker en met meer zelfvertrouwen voor je kiezen, omdat jij overduidelijk voor hem of haar de goede coach of therapeut bent. En jij krijgt veel meer plezier in je werk, en haalt er meer energie uit, omdat je vanuit je kracht en eigenheid werkt, en niet geforceerd bezig bent ‘iedereen’ te plezieren. Zo zet je een positieve beweging in je praktijk in, van werkplezier, nieuwe cliënten en zelfvertrouwen.

Maar die beweging kan in eerste instantie eng zijn. Je profileren voelt meestal in het begin niet heel vanzelfsprekend, en je kunt je kwetsbaar voelen in je nieuwverworven, uitgesproken jas. Maar, wonderlijk en paradoxaal genoeg kan het tegelijkertijd ook heel stevig en juist veilig voelen, om jezelf duidelijk en helder neer te zetten. En wat betreft de blind date: de kansen op een goede match worden een stuk groter…

Wil je stappen gaan zetten op weg naar een goede profilering, schrijf je dan in voor het gratis teleseminar: ‘focus in je praktijk’. Ook in de training: ‘de basis van een bloeiende praktijk’ ga je hier uitgebreid mee aan de slag, en ga je ook noodzakelijke knopen doorhakken. 

 

 

 

foto: www.flickr.com, fotograaf: liwenli

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related posts:

Pin It on Pinterest

Share This