De jaarwisseling is altijd een prachtig moment om te kijken waar je nu staat, en waar je graag heen wilt.

En dat kun je des te beter doen, als je het oude jaar nog eens goed in de ogen kijkt. Dan weet je wat er allemaal gebeurd is, wat je energie en plezier heeft gegeven, welke nieuwe dingen je hebt ontdekt, wat zwaar en moeilijk was, wat je heeft uitgeput.

Als je al deze dingen helder op tafel hebt kun je bewuster het goede behouden en uitbreiden, en afscheid nemen van datgene wat niet meer past.

Onderstaande ideeën kunnen je misschien helpen om het oude jaar goed af te sluiten en het nieuwe jaar fris te beginnen.

 

De feiten boven tafel

 

Allereerst kun je beginnen met het maken van een inventarisatie, simpelweg van wat er allemaal is gebeurd dit jaar. Wat deed je allemaal? Wat voor projecten heb je gedaan? Waar heb je je tijd aan besteed?

Soms is het moeilijk om dit te herinneren (of zijn je herinneringen eraan gekleurd). Om het wat objectiever te bekijken kun je je (online) agenda erbij pakken, of eventueel je dagboek als je dat hebt. Of misschien maak je door het jaar heen aantekeningen van wat je doet.

Je kunt zowel privé-, als werk-gerelateerde dingen opschrijven.

Vraag jezelf af:

  • Waar ging dit jaar over?
  • Wat was bijzonder in dit jaar?
  • Als je iemand ‘het verhaal van dit jaar’ zou vertellen, wat zouden dan het hoofdthema, wat zou de rode draad zijn?
  • Wat kwam naar boven dit jaar?
  • Wat heb je geleerd?
  • Maak een lijstje met de belangrijke dingen die boven kwamen drijven, en schrijf eventueel over elk ‘ding’ een stukje.

 

Wat was moeilijk dit jaar?

 

Misschien waren er dingen die plotseling op je pad kwamen, die je niet gepland had.

En wat waren de moeilijke dingen waar je misschien al langer mee worstelde, en waar je opnieuw tegenaan botste, of teleurstellingen had te verwerken.

 

Wat was leuk dit jaar?

Wat was het meest bevrijdend? Wat gaf het meest energie, waarin had je het meest plezier? Wat waren je beste investeringen wat betreft tijd, energie en geld?

Eventueel kun je nog dieper op deze dingen ingaan, door jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wat weet je nu, wat je op 1 januari jongstleden nog niet wist?
  • Hoe heb je je dit jaar ontwikkeld?
  • Wat was positief, en wil je dit jaar uitbreiden?
  • Wat was negatief, en wil je dit jaar stoppen of verminderen?

Hecht de losse eindjes af

Als je door je agenda heen bent gegaan, dan ben je misschien wel een paar dingen tegen gekomen, waarvan je denkt: hmmm, dat ben ik begonnen, maar ik heb het (net) niet afgemaakt!

Wat mij betreft is het niet het moment om jezelf op de kop te geven voor alles wat je niet hebt afgemaakt. Maar de jaarwisseling kan wel het moment zijn om iets te voltooien wat al langer aan je ‘hangt’, en wat energie wegzuigt.

Voor mijzelf is dat bijvoorbeeld het completeren van een grote opruim- en weggooironde die ik dit jaar door het huis heb gemaakt (geïnspireerd door het niet te missen boek ‘The life-changing magic of tyding up’ van Marie Kondo). Er zijn in mijn huis nog een paar ‘gevarenzone’s’, en het is mijn heilige voornemen om die laatste klussen te klaren.

 

Zwaai het jaar uit

En dan komt het moment om het jaar (al dan niet) ritueel uit te zwaaien. Het is het moment om alle moeizaamheid en teleurstelling los te laten, dankbaar te zijn voor al het goede dat op je pad kwam, en het nieuwe jaar met een open gemoed in te stappen.

Rest mij om jullie allemaal een heel fijn Oud & Nieuw te wensen!

Een warme groet van
Simone

Related posts:

Comparison is the thief of joy

Comparison is the thief of joy

Merk je dat je jezelf veel met anderen vergelijkt? Daar kun je behoorlijk veel last van hebben. Het kan anders! Lees meer in dit blog.

Doelgericht en onthecht

Doelgericht en onthecht

Als je je doelen wilt bereiken is de balans tussen doelgerichtheid en onthechting fundamenteel. Leer hoe doelen je kunnen inspireren en concrete invulling geven aan je waarden, terwijl je stress vermijdt door de werkelijkheid te accepteren zoals die is.

Van boeddhistische psychologie naar Acceptance and Commitment Therapy

Van boeddhistische psychologie naar Acceptance and Commitment Therapy

Al jaren later ontdekte ik de boeddhistische psychologie en Acceptance and Commitment Therapy (ACT). ACT sprak me direct aan door de combinatie van spiritualiteit en concrete handvatten voor persoonlijke ontwikkeling. Inmiddels pas ik de principes van ACT al jaren toe in mijn coaching.

Pin It on Pinterest

Share This