Het kleine ik en het diepe ik

Levenskunst & Spiritualiteit, Non-dualiteit

Het kleine ik en het diepe ik

 

Als je down bent, verdrietig, boos, jaloers, chagrijnig – dan zou het kunnen zijn dat je de twee ‘ikken’ door elkaar haalt. Laten we ze het ‘kleine ik’, en het ‘diepe ik’ noemen.

 

Het kleine ik maakt zich druk over of de dingen wel gaan zoals het wil

Het diepe ik is dankbaar voor het leven – wat er ook gebeurt

 

Het kleine ik heeft haast – is het nou nog niet gelukt?

Het diepe ik heeft alle tijd – Nu het altijd goede moment

 

Het kleine ik voelt zich mislukt

Het diepe ik weet: er kan niets fout gaan – de dingen lopen precies zoals ze lopen

 

Het kleine ik raakt verstrikt in gedachten

Het diepe ik accepteert alle gedachten onvoorwaardelijk – zonder ze te geloven

 

Het kleine ik moet ‘iemand’ zijn – anders stelt het niets voor

Het diepe ik is zichzelf genoeg – niets bijzonders betekent perfectie

 

Het kleine ik kan niet wachten tot het succes zich aandient

Het diepe ik verwelkomt alles – of het nu goed gaat of slecht

 

Het kleine ik piekert over zichzelf

Het diepe ik is open voor de wereld

 

In het diepe ik is ruimte voor alles

– ook voor het kleine ik, de angstige gedachten, het gevoel van onvolkomenheid, van haast.

Niets hoeft te veranderen – alleen het perspectief wisselt.

 

Vanuit het kleine ik is het jij tegen de wereld . Vanuit het diepe ik is het de wereld in jou.

Als je die verschuiving kunt ervaren (en ook dat hoef je nooit te forceren) blijven de problemen nog steeds problemen – alleen zijn ze geen probleem meer.

De dingen hoeven nog steeds niet te lukken, maar dat maakt ten diepste niet meer uit. Het leven is – ook zonder meer – vol schoonheid.

 

Dit zijn dingen die het kleine ik niet doorheeft.

 

Voor het diepe ik is ook dat geen probleem.

 

Lieve groet,
Simone

Related posts:

Comparison is the thief of joy

Comparison is the thief of joy

Merk je dat je jezelf veel met anderen vergelijkt? Daar kun je behoorlijk veel last van hebben. Het kan anders! Lees meer in dit blog.

Doelgericht en onthecht

Doelgericht en onthecht

Als je je doelen wilt bereiken is de balans tussen doelgerichtheid en onthechting fundamenteel. Leer hoe doelen je kunnen inspireren en concrete invulling geven aan je waarden, terwijl je stress vermijdt door de werkelijkheid te accepteren zoals die is.

Van boeddhistische psychologie naar Acceptance and Commitment Therapy

Van boeddhistische psychologie naar Acceptance and Commitment Therapy

Al jaren later ontdekte ik de boeddhistische psychologie en Acceptance and Commitment Therapy (ACT). ACT sprak me direct aan door de combinatie van spiritualiteit en concrete handvatten voor persoonlijke ontwikkeling. Inmiddels pas ik de principes van ACT al jaren toe in mijn coaching.

Pin It on Pinterest

Share This