Hier en Nu

 

Alle vormen van meditatiebeoefening beginnen met hetzelfde: jezelf langzamerhand gaan toestaan om werkelijk te zijn waar je bent.

Dit lijkt zo oer- en oersimpel, want ben je niet altijd waar je bent? Het paradoxale is dat het juist vaak helemaal niet zo simpel is. Onze reflex is om aan het onaangename te ontsnappen. En het onaangename dringt zich ontzettend vaak op. Een kind dat een driftbui krijgt, en de woede die je daarbij voelt opkomen. Onzekerheid, twijfel, angst, noem de hele rataplan maar op! We hebben er dagelijks mee te maken.

Allemaal onaangename zaken, en het lijkt wel alsof we ons er bijna instinctief van afkeren om ze ook werkelijk te ervaren.

 

Stil in de stom

Alle meditatieleraren, of ze nu boeddhist, christen of soefi zijn, proberen ons te bewegen om in de storm van onaangenaamheid te blijven staan, en ons niet af te keren of weg te lopen. Als je de hele situatie aanvaard zoals ie is, dan kom je op een soort kruispunt te staan: het ‘hier-en-nu’, of het volle leven zoals het zich aan je voordoet. Dat is de enige plek waarop je echt ‘wakker’ bent, om het in zen-taal te zeggen. Op alle andere plekken ben je in slaap gevallen.

Deze waarheid moet ik telkens weer opnieuw ontdekken. Een jaar of dertig geleden, las ik voor het eerst een boek van Pema Chödrön, een Amerikaanse boeddhistische non. Zij doet niet anders dan keer op keer hetzelfde vertellen, namelijk: ‘loop niet weg voor wat er is, alles mag zijn zoals het is, aanvaard jezelf in al je grootsheid en in al je kleinheid’. Toen al trof dit mij, maar nu, dertig jaar later, kan ik keer op keer nog weer denken: ‘oh ja, zo zit het!’ Kennelijk zijn dit soort waarheden van de soort die telkens weer opnieuw ontdekt en doorleefd moeten worden.

 

Een klein experiment

Mocht je net als ik iemand zijn die die waarheid telkens opnieuw moet ontdekken, dan is hier een klein experiment:

Sta stil. Vijf minuten of vijf seconden, wat je wilt. Word je bewust van je ademhaling. Aanvaard het huidige moment volledig, hoe je je ook voelt en wat je ook ziet gebeuren. Probeer tijdens deze momenten helemaal niets te veranderen. Sta jezelf toe om dit moment helemaal zo te laten zijn zoals het is, en sta jezelf toe precies zo te zijn zoals je bent.

 

En dan kijken hoe dat voelt.

 

 

Met een warme groet,

Simone Nijboer

 

Related posts:

Comparison is the thief of joy

Comparison is the thief of joy

Merk je dat je jezelf veel met anderen vergelijkt? Daar kun je behoorlijk veel last van hebben. Het kan anders! Lees meer in dit blog.

Doelgericht en onthecht

Doelgericht en onthecht

Als je je doelen wilt bereiken is de balans tussen doelgerichtheid en onthechting fundamenteel. Leer hoe doelen je kunnen inspireren en concrete invulling geven aan je waarden, terwijl je stress vermijdt door de werkelijkheid te accepteren zoals die is.

Van boeddhistische psychologie naar Acceptance and Commitment Therapy

Van boeddhistische psychologie naar Acceptance and Commitment Therapy

Al jaren later ontdekte ik de boeddhistische psychologie en Acceptance and Commitment Therapy (ACT). ACT sprak me direct aan door de combinatie van spiritualiteit en concrete handvatten voor persoonlijke ontwikkeling. Inmiddels pas ik de principes van ACT al jaren toe in mijn coaching.

Pin It on Pinterest

Share This