Als startende psycholoog-trainer stond ik te popelen om het boek Ondernemen met bezieling van Simone Nijboer te lezen. Simone heeft dit boek speciaal geschreven voor trainers, coaches en therapeuten die hun verlangen willen volgen om het werk vanuit het hart vorm te geven in een eigen bedrijf. Nieuwsgierig naar wat dit boekje mij zou kunnen brengen in het opzetten van mijn eigen onderneming ben ik gaan lezen.
Business spiritualiteit
Het boek biedt handvatten om je werk vorm te geven vanuit bezieling. Voor Simone betekent dat een combinatie van ondernemerschap en spiritualiteit. In het boekje zie ik veel terug uit het boeddhisme, zoals het voorstellen van je negatieve stem als een draak. Door de draak steeds opnieuw op te merken, verliest hij zijn kracht om je lam te leggen. Hoe langer je dit waarnemen van de draak oefent, hoe scherper je wordt. Op een gegeven moment zie je hem al van verre aankomen en kun je er misschien zelfs de humor van gaan inzien.
Acht stappen
In acht hoofdstukken neemt Simone je mee langs de acht stappen van de ondernemerscirkel:
- Inspiratie
- Afbakening
- Visie
- Aanbod
- Verbinding
- Verkoop
- Productiviteit
- Herbronning
Wat ik enorm waardeer aan het boekje, is dat Simone vooral spreekt uit eigen ervaring. Het gaat dus niet alleen over scoren, winstmarges of marketing, maar ook over bijvoorbeeld de onzekerheid die voor jezelf beginnen met zich mee brengt. In het voorwoord verwoord ze dit als volgt:
De weg van de bezielde ondernemer is niet altijd een gladgestreken, makkelijke route. Hij kent zijn hobbels en kuilen, en af en toe hangen er flink wat mistflarden. Maar het is ook een weg waarop je intens kunt genieten van elke stap, de mooiste vergezichten ontdekt en verbaasd kunt zijn over de afstand die je blijkt af te kunnen leggen. Goede reis.
Waar ik als startende ondernemer veel aan heb gehad, is de structuur van het boekje. Mijn valkuil is dat ik met alles tegelijk bezig kan zijn en daardoor geen focus heb. De acht stappen van Simone hebben mij zeker structuur gebracht in het proces van mijn eigen onderneming, ondanks dat ik al een tijd bezig ben om dit vorm te geven. Je kunt dit boekje ook gebruiken om je bestaande onderneming te toetsen of nog eens kritisch onder de loep te nemen.
Het boekje leest lekker weg, echter ben je er met alleen lezen nog niet. Het zet je aan het denken, en dat proces gaat natuurlijk niet over een nacht ijs. Ik merkte dat sommige stappen lastiger zijn dan andere, zoals de afbakening van je doelgroep. Simone beschrijft goed waarom dit zo belangrijk is, maar het hoe voor mijn eigen onderneming blijft lastig. Marketingtechnisch heeft ze dat dan weer goed bekeken, gezien het feit dat ze ook een trainingstraject van 9 maanden aanbiedt om de stappen samen te onderzoeken – dat klinkt mij als muziek in de oren.
Over het algemeen zijn de stappen geen rocket science, als je goed onderzoek verricht op het web en kijkt hoe andere ondernemers in jouw branche het aanpakken, kom je ook een heel eind. Mij bood het de structuur die ik nodig had. Kortom: zeker een aanrader.
Bron: http://www.inspirerendleven.nl/ondernemen-met-bezieling/