Van boeddhistische psychologie naar Acceptance and Commitment Therapy

ACT, Creativiteit & Productiviteit, Levenskunst & Spiritualiteit

Héél lang geleden (inmiddels zo’n 35 jaar, je gelooft het niet – de tijd vliegt!) studeerde ik Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht, toen nog ‘Algemene Sociale Wetenschappen’ genoemd. Een geweldig leuke studie, waar ik enorm veel heb geleerd en ontzettend veel plezier heb gehad. 

Het leuke (voor een veelvraat als ik) was dat je je kon inschrijven bij allerlei vakken uit verschillende disciplines, zoals psychologie, sociologie, antropologie en pedagogiek. Uit al die mogelijkheden heb ik ruim geput, maar – ondanks mijn interesse in persoonlijke ontwikkeling – had ik gek genoeg nooit veel op met psychologie.

Beklemming

Als ik destijds de psychologieboeken bekeek, dan overviel me een gevoel van beklemming: zo’n mechanistisch mensbeeld, ik kon me daar totaal niet in vinden. En hoe interessant het beroep van psycholoog me ook leek – ik had geen zin om me door allerlei methodiek heen te werken waar ik, als ik heel eerlijk was, faliekant op tegen was. 

(Later heb ik mijn interesse voor persoonlijke ontwikkeling ruimschoots kunnen voeden met andere opleidingen, wat uiteindelijk leidde tot het starten van mijn praktijk – maar dat terzijde).

 

Verandering

 

Het mooie is, dat er sinds die tijd veel is veranderd.

Een jaar of 16 geleden (alweer: je gelooft het niet!) raakte ik geïnteresseerd in boeddhistische psychologie, en van daaruit kwam me ter ore dat er een nieuwe, interessante therapievorm op komst was: Acceptance and Commitment Therapy (oftewel ACT). 

Ik schreef mijn eerste blog erover in 2008. Ik ging me erin verdiepen en raakte onmiddellijk enthousiast. Dit was een vorm van therapie waar ik wat mee kon: geen oppervlakkig, mechanistisch mensbeeld, maar een diep, spiritueel mensbeeld.

 

Niet zweverig

Wat ik mooi vond aan ACT is dat de spiritualiteit ervan niet ‘zweverig’ is, maar juist concrete handvatten biedt om de diepte in te gaan en tegelijkertijd de problemen in je leven aan te pakken en hier concrete acties aan te verbinden.

Al die jaren ben ik me in ACT blijven verdiepen, en heb ik de principes toegepast in mijn coachingstrajecten.

 

We zijn inmiddels 16 jaar verder

Tot mijn vreugde is ACT nu een gevestigde therapievorm. Het wordt gebruikt in reguliere GGZ-instellingen en ook veelvuldig ingezet als coachingsmethodiek.

Dit laatste komt doordat ACT niet alleen gaat over psychisch lijden, maar ook over het concreet invullen van wat je waardevol vindt in het leven. Deze twee passen bij elkaar als een pot en een deksel.

Het is nu eenmaal moeilijk om met een depressief of angstig hoofd vol beklemmende gedachten aan het werk te gaan. Tegelijkertijd is het lastig om tevreden over jezelf te blijven als je niet doet wat je het liefste wilt doen. Kort gezegd: gebrek aan geluk en gebrek aan actie gaan hand in hand.

 

Wil je meer lezen over ACT?

Op deze pagina heb ik kort iets geschreven over ACT.

 

Loop je vast, en ben je op zoek naar een diepe maar tegelijkertijd concrete aanpak? Lees dan hier verder over de coachingsmogelijkheden.

 

Wie weet tot ziens!

 

Warme groet,

 

Simone

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related posts:

Engagement en onthechting

Engagement en onthechting

Als je je doelen wilt bereiken is de balans tussen engagement en onthechting fundamenteel. Leer hoe doelen je kunnen inspireren en concrete invulling geven aan je waarden, terwijl je stress vermijdt door de werkelijkheid te accepteren zoals die is.

Het kleine ik en het diepe ik

Het kleine ik en het diepe ik

Ik en ik Als je down bent, verdrietig, boos, jaloers, chagrijnig - dan zou het kunnen zijn dat je de twee ‘ikken’ door...

Pin It on Pinterest

Share This