Een van de allereerst dingen die je moet doen als je een website start, is het kiezen van een WordPressthema. Toen ik mijn eerste website wilde bouwen vond ik dat een hele klus. Het duizelde me: waar moest ik beginnen? Ik heb heel erg lang gezocht op internet, tot ik een thema vond dat me aansprak (daarover kun je hier meer lezen). In dit artikel wil ik je de vragen stellen, die ik mezelf ook gesteld heb tijdens mijn zoektocht. Ik hoop dat het beantwoorden van deze vragen je gaat helpen om het WordPressthema te vinden dat bij je past.
Intermezzo: wat is WordPress, en wat is een WordPress thema?
WordPress is een open-source content management systeem (CMS). Of in gewoon Nederlands: het is een gratis websitemaker. Met WordPress kun je relatief eenvoudig een website bouwen en onderhouden: het is het meest gebruikte CMS ter wereld.
Een WordPress thema is een verzameling bestanden, die zorgen voor de grafische interface van je WordPress website. Met andere woorden: het thema bepaalt hoe jouw website er van de buitenkant uitziet. Maar ook bepaalt het hoe gemakkelijk je met WordPress kunt werken. Het ene WordPressthema is namelijk gebruiksvriendelijker dan het andere.
Zo’n WordPressthema kiezen is dus behoorlijk belangrijk. Niet alleen omdat je wilt dat je website de uitstraling heeft die je graag wilt, maar ook om je graag op een eenvoudige manier aan je website wilt kunnen werken.
Hoe kies je je WordPressthema?
De lastige vraag is: hoe vind je tussen alle WordPressthema’s die er online te vinden zijn er eentje uit die je aanstaat? Er zijn er werkelijk talloze op de markt. Welk thema is het juiste voor jou? Om je te helpen een WordPressthema te kiezen, heb ik vijf vragen voor je geformuleerd.
1. Wil je betalen voor je thema?
Een van de allereerste dingen waar je mee wordt geconfronteerd bij het kiezen van je WordPressthema is de prijs. Er zijn ontzettend veel mooie, gratis WordPressthema’s op de markt. Dus wil je low budget een thema kiezen dan heb je veel mogelijkheden. Het voordeel daarvan is duidelijk: je bespaart op de kosten. Zeker als je nog nooit eerder een website hebt gebouwd en daar in het begin niet al teveel geld mee kwijt wilt zijn, kan dat een belangrijk punt van overweging zijn.
Toekomstbestendig
Het nadeel van het kiezen van een gratis WordPressthema is dat je nooit zeker weet hoe toekomstbestendig het thema is. De thema-bouwer moet ook zijn geld ergens mee verdienen, dus de kans is groter dat hij of zij er uiteindelijk de brui aan geeft. Ook kost het tijd en geld om een thema up-to-date te houden. WordPress ontwikkelt zich steeds verder door, er komen steeds nieuwe versies op de markt. Je WordPressthema moet mee in deze ontwikkeling om nog compatible te blijven. De kans is aanwezig dat de programmeur van een gratis thema dat op de lange termijn niet blijft doen als daar geen geld tegenover staat.
Als je kiest voor een betaald WordPressthema is de kans daarentegen een stuk groter dat je thema doorontwikkeld wordt. De programmeur wordt daar immers voor betaald. In dat licht is het ook verstandig om een WordPressthema te kiezen dat gemaakt wordt door een stevig bedrijf. Zo’n bedrijf kan de programmeurs blijven betalen en verlaat niet zomaar weer de markt – jou achterlatend met een onwerkbaar WordPressthema.
Al deze redenen hebben mij uiteindelijk bewogen om voor een betaald WordPressthema te kiezen. Hier kun je daar meer over lezen.
2. Hoe is de ondersteuning ?
Gekoppeld aan de prijs is natuurlijk de mate van ondersteuning die je kunt krijgen. Het kan zijn dat je tijdens het gebruiken van het thema op vragen stuit. Dan is het enorm belangrijk dat je hulp kunt vragen. Allereerst moet er goede documentatie zijn, zodat je precies weet hoe je thema werkt. Een gratis thema kan die vaak niet bieden. Al die informatie moet immers goed opgeschreven en onderhouden worden – en dat kost tijd en geld.
Daarnaast is het heel fijn als je om hulp kunt vragen aan een helpdesk. Ook het instandhouden van zo’n helpdesk kost geld. Een nadeel is wel, dat de meeste bedrijven die WordPressthema’s ontwikkelen Engelstalig zijn. Als je de documentatie wilt lezen of contact opneemt met de helpdesk, moet je enigszins Engels kunnen lezen, schrijven en/of spreken. (Kun je dat helemaal niet, dan is het wellicht aan te raden om een website te bouwen op een platform dat ook Nederlandstalige documentatie heeft, zoals bijvoorbeeld Wix).
Hulp vragen in het Engels
Mijn ervaring is dat je helemaal niet zo vloeiend Engels hoeft te lezen of schrijven – hoewel het natuurlijk lastig in te schatten is. Ik heb al heel wat Engelstalige blogs over WordPress gelezen, en ben daardoor enigszins ingevoerd in de terminologie. Maar toch: veel documentatie wordt ondersteund met plaatjes en video’s, waardoor je stap voor stap door de informatie wordt geleid. En de woordenschat die je moet hebben is relatief beperkt. Het gaat uiteindelijk allemaal om technische termen, die je op een gegeven moment wel gaat beheersen. Dit kost echter wel tijd en aandacht. Zie je dat niet zitten, dan kun je overwegen om – zoals gezegd – op een platform als Wix over te stappen.
Contact met de helpdesk gaat natuurlijk ook in het Engels. In mijn ervaring is het relatief makkelijk is om al chattend om hulp te vragen. Je schrijft dan rustig in je eigen tempo je vragen op, en krijgt ook geschreven antwoorden, die je ook weer in je eigen tempo kunt lezen. Je hebt dus tijd om na te denken, en hoeft niet live al haperend en stuntelend je verhaal het Engels je verhaal te doen aan de telefoon – en dan ook nog het antwoord te verstaan.
Je kunt erachter komen of je het Engels voldoende meester bent door de documentatie te bekijken en eens een vraag aan de helpdesk te stellen. Dat kun je ook doen als je het thema nog niet gekocht hebt. Verzin een vraag, en durf hem te stellen! En zodra dat gelukt is, kun je ook nagaan of je op een vriendelijk manier wordt geholpen. Hier kun je meer lezen over mijn ervaringen daarmee.
3. Is het thema responsief?
Als je een wordpressthema kiest, zorg er dan voor dat het thema responsief is. Dat betekent, dat het thema zich aanpast aan de verschillende schermformaten. Je herinnert je misschien nog wel, dat het ‘vroeger’ – toen de smartphones nog niet heel erg lang op de markt waren – enorm lastig was om websites te bekijken. De héle website was namelijk op dat kleine schermpje te zien. Je moest met duim en wijsvinger inzoomen, om de kleine lettertjes te kunnen lezen. Van tab naar tab gaan was ook een heel gedoe, omdat je vinger veel te groot en te dik was om dat mini-tabje goed aan te kunnen klikken.
Dat is gelukkig verleden tijd. Thema-ontwikkelaars hebben de WordPressthema’s ‘responsief’ gemaakt, dat wil zeggen dat het thema zich aanpast aan de verschillende schermformaten, zoals dat van een mobiele telefoon of een tablet. En dat is erg belangrijk, omdat heel veel mensen tegenwoordig via hun tablet of telefoon informatie opzoeken.
Ik weet niet of er nog moderne thema’s zijn die niet responsief zijn, maar misschien gebruik je nog een oud thema vanuit het verleden. In dat geval is het hoog tijd om op zoek te gaan naar een modern thema. Websites met niet-responsieve thema’s thema’s schreeuwen luid en duidelijk van de daken dat het hier om verouderde informatie gaat of over een bedrijf dat niet met z’n tijd meegaat. En dat is niet wat je wilt.
4.Hoe is het gebruiksgemak?
Vroeger was het maken van een website een hele klus. Je moest kunnen programmeren in HTML: iets wat niet veel mensen konden. Tegenwoordig is het allemaal een stuk eenvoudiger geworden. Programmeurs van WordPressthema’s doen gelukkig hun best om het de (amateur-)websitebouwer steeds gemakkelijker te maken.
Pagebuilder
Een van de belangrijkste manieren waarop ze dat de laatste jaren hebben gedaan, is door het creëren van een pagebuilder. Veel moderne grotere (betaalde) thema’s hebben tegenwoordig een eigen pagebuilder. Daarmee kun je op een heel eenvoudige manier je pagina’s opbouwen, door als het ware ‘blokken’ op en naast elkaar te zetten. Je kunt natuurlijk denken aan tekst-, plaatjes- en videoblokken. Het thema waar ik mee werk (DIVI) heeft daarnaast ook blokken met prijstabellen, kaarten, dia-presentaties, audio-fragmenten, buttons, tellers, contactformulieren, countdown timers, email-optinformulieren, portfolio’s en nog veel meer. Alle onderdelen waar je maar aan kunt denken zijn letterlijk ‘voorgeprogrammeerd’. Het enige dat je nog hoeft te doen is ze rangschikken op je scherm. (Lees hier meer over mijn ervaringen met de DIVI builder).
Persoonlijk vind ik het werken met zo’n page builder heel erg prettig. Omdat je alles visueel voor je ziet, kun je op een eenvoudige manier datgene wat je in je hoofd hebt op je scherm vormgeven. Het is daarnaast makkelijk om niet alleen de verschillende onderdelen ónder elkaar, maar ook náast elkaar te zetten – iets dat vroeger een stuk lastiger was. Wil je een idee krijgen hoe het werken met zo’n page builder gaat, kijk dan naar stap 3 van de gratis cursus over DIVI die ik heb gemaakt. Daarvoor kun je je op deze pagina opgeven.
Nadelen van een pagebuilder
Er zijn ook nadelen aan een page builder. Zo’n builder creëert namelijk allemaal stukjes code (programmeertaal), die het je makkelijk maken om zonder iets van programmeren te weten je weg te kunnen vinden. Maar: mocht je toch niet tevreden zijn over je thema en over willen stappen op een ander thema, dan moet je al die code weer zien te verwijderen. Dat maakt het extra belangrijk om van tevoren goed na te denken over welk thema je wilt kiezen, om ‘gedoe’ achteraf te voorkomen.
5. Hoe is het ontwerp?
Heel belangrijk bij het kiezen van een WordPressthema is natuurlijk het ontwerp. Ziet het er mooi uit? Dit is natuurlijk heel erg persoonlijk. Soms ‘vraagt’ een bepaalde website om een bepaald soort uiterlijk. Een bedrijf dat parfums maakt wil een andere uitstraling dan een motorclub. Je hebt op de markt dan ook ‘lieve’ thema’s en ‘stoere’ thema’s. Daarin zijn een aantal vormgevingselementen al voorgegeven.
Persoonlijk vind ik het prettig dat het thema in eerste instantie sober en simpel van aard is, en dat het me niet teveel vastlegt. Vervolgens kan ik het precies aanpassen aan mijn wensen. Dat geeft me ook de mogelijkheid om het thema te gebruiken voor mijn verschillende websites – die elk hun eigen uitstraling hebben.
Tot slot
Neem uitgebreid de tijd om een WordPressthema te kiezen! Het is een belangrijke keuze – het bepaalt hoe je jezelf online laat zien, en met hoeveel tevredenheid je naar je eigen website kijkt. Bovendien maakt een thema met hoeveel gemak en plezier je aan je website kunt werken.
Wil je meer weten over het thema dat ik gekozen heb? Lees dan hier verder.
Veel succes met je zoektocht!
Simone
Verder lezen:
- Vier redenen om zelf je WordPress website te bouwen
- Waarom ik voor het WordPress thema DIVI heb gekozen
- Een hostingprovider kiezen, hoe doe je dat
PS: vergelijkingstabel
Wil je een WordPressthema gaan kiezen? Hier kun je een vergelijkingstabel aanvragen, waarin je de verschillende thema’s met elkaar kunt vergelijken. Je ontvangt dan ook mijn nieuwsbrief – waar je je overigens ook elk moment weer voor kunt afmelden.
Succes met het vinden van een mooi WordPressthema!
PIN DIT ARTIKEL!
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief!
Met regelmaat publiceer ik artikelen, op het gebied van:
- Levenskunst (denk aan spiritualiteit, creativiteit, persoonlijke ontwikkeling en productiviteit)
- Blog & business (denk aan het maken van een website, emailmarketing, bloggen, het maken van online cursussen, SEO, Pinterest, en geld verdienen met je blog).
Ik hoop je met mijn nieuwsbrief te inspireren om je dromen waar te maken. Of het nu gaat om een verandering in je persoonlijke leven, of om het starten van een blog of een online bedrijf - het is mijn missie om je te steunen en toe te juichen!
Van harte welkom!
Simone
Ik stuur je (na drie welkomstmails) ongeveer 1 à 2 keer per maand een nieuwsbrief, en je kunt je vanzelfsprekend elk moment weer uitschrijven.
0 Comments